وبلاگ

انواع دوربین مدار بسته چیست ؟

معرفی انواع دوربین مداربسته

در این مطلب از مجله دیجی سیماران به موضوع انواع دوربین مدار بسته شامل دوربین مدار بسته آنالوگ و دوربین مدار بسته تحت شبکه می‌پردازیم. باید بگوییم که از دوربین‌های مدار بسته به طور طبیعی برای مکان‌های داخلی و خارجی استفاده می‌شود. این دوربین‌ها در محل خود ثابت و جایگذاری شده می‌باشند که اطلاعات و یا تصاویر را به یک محل و یا چند محل ارسال می‌کنند. لازم به ذکر است که بگوییم اغلب این دوربین‌ها در نظارت و سیستم امنیتی و مانیتورینگ و نیز حفاظت به کار برده می‌شوند.

انواع دوربین های مدار بسته ؟

دوربین‌های مدار بسته با توجه به نوع کاربردشون انواعی دارند و در ادامه شما را با آن‌ها آشنا خواهیم کرد. عبارتند از :

الف) دوربین ها از نظر شکل ظاهری و کاربرد

ب) دوربین ها از نظر پوشش و یا قاب

پ) دوربین ها از نظر نوع سیگنال

انواع دوربین مدار بسته

الف) انواع دوربین ها از لحاظ کاربرد و شکل ظاهری

از نظر کاربرد و شکل ظاهری، دوربین‌ها را می‌توان به دسته‌ها زیر تقسیم کرد :

1 . دوربین های مینیاتوری

دوربین‌های مدار بسته کوچکی هستند که به طور متدوال در بازار یافت می‌شوند. معمولا آن‌ها را در جایی که می‌خواهند دوربین نامحسوس باشد، به کار می‌رود.

2 . دوربین های دام ( دوربین های dome)

این دوربین‌ها بیشتر برای نصب بر روی سقف طراحی شده و در شکل فانتزی متفاوتی در بازار یافت می‌شود.

3 . دوربین های صنعتی

دوربین‌هایی هستن که قابلیت نصب لنز به صورت جداگانه روی آن‌ها تعبیه شده است این دوربین‌ها بیشتر در جایی استفاده می‌شود که زوم یا فکوس مطلوب باشد.

انواع دوربین مدار بسته

4 . دوربین های اسپید دام ( دوربین های چرخشی ptz)

به دوربین‌هایی گفته می‌شود که قابلیت چرخش دوربین در جای خود بوسیله کنترل کننده یا اتوماتیک فراهم شده باشد. از این دوربین‌ها بیشتر در مواقعی استفاده می‌شود که نیاز است که فرد تصاویر دوربین مداربسته را همزمان نظارت کند.

5 . دوربین های مادون قرمز ir

در دوربین‌های مداربسته از این تکنولوژی بیشتر برای تشخیص تصاویر در تاریکی استفاده می‌شود. معمولا تعدادی led در اطراف لنز این دوربین‌ها نصب شده و بوسیله یک سنسور نور در تاریکی روشن می‌شوند.

ب) انواع دوربین ها از لحاظ پوشش و یا قاب

در این قسمت دوربین‌ها را از لحاظ پوشش و قاب آن‌ها بررسی می‌کنیم :

1 . دوربین‌های ضد آب با قاب بزرگ

دوربین‌هایی هستن که قاب آن‌ها به گونه‌ای طراحی شده که از از نفوذ آب به آن جلوگیری می‌کند و دوربین‌هایی هستن که در فضای باز از آن‌ها استفاده می‌شود.

2 . دوربین‌های مخفی

این دوریبن‌ها در هر شکل و اندازه‌ای وجود دارند که انواع پیش ساخته آن‌ها در قاب‌های مختلفی ساخته شده همچون قاب زنگ، ساعت دیواری، پریز برق و یا قاب سیستم اطفاء.

انواع دوربین مدار بسته

پ) انواع دوربین های مدار بسته از لحاظ نوع سیگنال

در این قسمت انواع دوربین‌های مدار بسته را از لحاظ نوع سیگنال بررسی می‌کنیم :

1 . دوربین مدار بسته تحت شبکه ( دوربین‌های ip )

این دوربین‌ها نسل جدید دوربین‌های مدار بسته به شمار می‌آیند دوربین‌های دیجیتالی هستند که از امواج کاملا دیجیتال برای تحلیل و یا ارسال داده‌های صدا و تصویر استفاده می‌کنند.

2 . دوربین‌های دو منظوره

دوربین‌های آنالوگی هستند که پرت خروجی شبکه نیز در آن‌ها تعبیه شده است. کیفیت آن‌ها آنالوگ است و امکان استفاده از آن‌ها بصورت دوربین آنالوگ و یا دوربین تحت شبکه وجود دارد.

3 . دوربین مدار بسته آنالوگ

دوربین‌های آنالوگ از نسل‌های ابتدایی دوربین‌های مدار بسته می‌باشند که برای دریافت و ارسال تصویر و صدا از امواج‌های آنالوگ استفاده می‌کنند. تصویر و یا صدا این دوربین‌ها هر کدام توسط یک کابل دو رشته‌ای جداگانه منتقل می‌شوند و وجود یک رشته از سیم‌ها باعث جلوگیری از نویز بر سیم اصلی را بر عهده دارند.


مقالات مرتبط :

1 . راهنمای خرید دوربین مدار بسته

2 . آموزش نصب دوربین مدار بسته


در این مطلب از مجله دیجی سیماران به موضوع انواع دوربین‌های مدار بسته پرداختیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. در صورت داشتن هرگونه سوال در این زمینه می‌توانید از طریق نظرات با ما به اشتراک بگذارید. کارشناسان دیجی سیماران در اسرع وقت به شما پاسخ خواهند داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *