وبلاگ

نصب آیفون تصویری سیماران

آموزش نصب آیفون تصویری

در این مطلب از دیجی سیماران به آمورش نصب آیفون تصویری می‌پردازیم. ابتدا به توضیح و تعریفی از آیفون تصویری سیماران می‌پردازیم و سپس به صورت گام به گام به صورت صفر تا صد نحوه‌ی نصب آیفون تصویری را آموزش می‌دهیم. امیدواریم بتوانیم به تمام سوالاتی که در این مورد دارید پاسخ بدهیم.

آیفون تصویری سیماران

شرکت سيماران در تولید آیفون تصويري در ايران یکی از شرکت‌های پیش گام است. از ویژگی‌های سري جديد آیفون تصویری سيماران می‌توان به صفحه نمايش با کيفيت، مانيتورهاي تمام لمسي و يا دکمه لمسي با حافظه داخلي و خارجي و همچنين در برخي موارد ارتباط داخلي اشاره کرد. برای نصب آیفون تصویری باید پروسه‌ای با مراحل مشخص انجام دهیم تا در نهایت نصب موفقی داشته باشیم. مراحل نصب آیفون تصویری همراه با توضیحات کامل هر مرحله به صورت جداگانه و همراه با جزئیات آورده شده است.

اجزای آیفون تصویری


برای مطالعه بیشتر = مقاله تعمیر آیفون تصویری سیماران را مطالعه فرمایید


اجزای آیفون تصویری

آیفون تصویری دستگاهی است به عنوان قفل درب بازکن الکتریکی که شامل اجزا و قطعات متعددی است. این قطعات همگی برای نصب موفق و کارآمد آیفون تصویری ضروری هستند. از یکی از بهترین برندهای آیفون تصویری موجود در بازار ایران؛ به آیفون تصویری سیماران می‌توان اشاره کرد. از اجزای اصلی تشکیل دهنده آن در زمان نصب آیفون تصویری سیماران؛ می‌توان به دوربین آیفون تصویری، صفحه کلید ورودی، صفحه نمایش یا مانیتور؛ گوشی، دستگاه تغذیه و کنترل مرکزی، قفل بازکن، کابل مخصوص ارتباطات آیفون تصویری و غیره اشاره کرد. از لوازم جانبی آیفون تصویری سیماران باید به منبع تغذیه، ترانس، قفل، تگ، سوئیچر، پخش کننده تصاویر، برد صوت، حافظه و باران‌گیر یا محافظ آیفون تصویری اشاره کرد که هر کدام وظایفی را بر عهده دارند که در ادامه مقاله به صورت تیتروار مرور می‌شوند:

۱- منبع تغذیه مبدل قدرت یا تبدیل کننده انرژی الکتریکی به نوعی دیگر است.
۲- ترانس به جهت اطمینان از سلامت فیوز به کار برده می‌شود.
۳- قفل درب ساختمان را باز می‌کند.
۴- تگ اطلاعات دریافتی را به میکروکامپیوتر داخل دستگاه ارسال می‌کند.
۵- پخش کننده تصاویر هم که به دو صورت سیاه و سفید یا رنگی تصاویر را بازنشر می‌کند.
۶- برد صوت ارسال فرمان باز کردن درب را بر عهده دارد.
۷- حافظه قابلیت ضبط تصاویر و فیلم‌ها را بر عهده می‌گیرد.
۸- باران گیر یا محافظ نقش محافظت در برابر نفوذ آب به داخل محفظه را انجام می‌دهد و از سرقت آیفون تصویری جلوگیری می‌کند.

نقشه نصب آیفون تصویری

به خاطر داشته باشید که برای نصب آیفون تصویری؛ نیازمند یک نقشه راه هستید که بتوانید از طریق آن و مطابق با دستورالعمل‌های استاندارد آن‌را نصب و راه اندازی کنید.

نقشه سیم کشی آیفون تصویری تک واحدی

نقشه سیم کشی و نصب آیفون تصویری تک واحدی یا یک طبقه:

این نوع سیم کشی بسیار ساده است؛ فقط لازم است که ۴ رشته سیم میان مانیتور و پنل جلوی درب به درستی وصل شوند؛ بایستی سیم‌های زرد، قرمز، آبی و سفید را به ترتیب متصل کرده؛ سپس از پایه‌های l۱، l۲ پنل ۲ رشته سیم به قفل بازکن زنجیری متصل گردد. مرحله پایانی به این صورت است که از پایه‌های ۰ و ۱۲ پشت پنل ۲ رشته سیم به ترانس در بازکن متصل کرده و با این اقدام کار پایان می‌پذیرد.

نقشه سیم کشی و نصب آیفون تصویری برای ۲ واحد تا ۷ واحد

سیم کشی آیفون‌های تصویری برای ساختمان‌های ۷-۲ واحدی به صورت نیمه مشترک صورت می‌گیرد. به این صورت که ۴ رشته سیم زرد، قرمز، آبی و سفید بین همه واحدها مشترک بوده و از هر واحد یک رشته سیم اختصاصی که در واقع همان سیم زنگ است؛ به پنل جلوی درب کشیده می‌شود. نهایتا از پایه‌های l۱، l۲ برای اتصال قفل بازکن و از پایه‌های ۰ تا ۱۲ برای اتصال ترانس در بازکن استفاده می‌شود.

نقشه سیم کشی آیفون تصویری برای ۲ واحد به بالا

نقشه سیم کشی و نصب آیفون تصویری برای ساختمان‌های بالای ۷ واحد

سیم کشی برای واحدهای بالای ۷ واحد کمی متفاوت خواهد بود. در این حالت لازم است از قطعه‌ای به اسم سوئیچر استفاده کنیم؛ که در واقع مدار یا کیتی است که وظیفه‌اش تقسیم زنگ میان واحدهای ساختمان است. در این نوع از سیم کشی از هر واحد ۵ رشته سیم به سوئیچر کشیده و سوئیچر به پنل جلوی درب متصل می‌گردد. سپس بعد از انجام این اتصالات باید پایه‌های l۱، l۲ پنل را به قفل بازکن و ۰ و ۱۲ پنل را به ترانس دربازکن متصل کنیم و کار در این جا پایان می‌یابد.

نقشه سیم کشی آیفون تصویری 4 طبقه

تجهیزات مورد نیاز برای نصب آیفون تصویری

در صورتی که می‌خواهید اقدام به نصب آیفون تصویری کنید، قطعا سوالی که در ابتدا برای شما پیش می‌آید این است که لوازم مورد نیاز برای نصب آیفون تصویری چیست؟ در ادامه‌ی مطلب با تجهیزات مورد نیاز برای نصب آیفون تصویری آشنا می‌شوید و با وظیفه‌ی هر کدام در مراحل نصب آشنا می‌شوید.‌

1 . لوازم جانبی آیفون تصویری سیماران

برای تهیه لوازم جانبی آیفون تصویری سیماران می‌توانید به صفحه مورد در فروشگاه اینترنتی دیجی سیماران وارد شوید و تنوع محصولات را مشاهده نمایید.

 

2 . پنل ورودی

از ویژگی‌های پنل آیفون تصویری سیماران می‌توان به مقاوم بودن در برابر نفوذ آب، نور، گرد و غبار اشاره کرد. محل نصب پنل آیفون تصویری در کنار درب ورودی ساختمان و در ارتفاع 145 سانتی متری از سطح زمین می‌باشد.

زمان مناسب برای نصب پنل آیفون تصویری، زمانی است که دیوار بیرون منزل سنگ یا آجرنما نشده است و باید پیچ‌های قوطی پنل را با چسب کاغذی حفاظت نمایید تا دوغاب یا سیمان آن‌ها را مسدود نکند.

راهنمای پنل ورودی آیفون تصویری سیماران

3 . کابل مخصوص آیفون تصویری

این کابل نقش رابط بین پنل ورودی، صفحه نمایش، قفل بازکن، ترانس را دارد. فویل کابل از نویز، اختلالات در صدا و تصویر جلوگیری می‌کند. تعدا طبقات، نوع آیفون و روش لوله گذاری در انتخاب نوع کابل و تعداد زوج سیم‌ها تاثیر دارد. پیشنهاد می‌شود مسیر کابل آیفون تا جعبه اتصال در طبقه همکف برای هر واحد مجزا باشد و برای مسیر از جعبه اتصال تا پنل ورودی آیفون از یک کابل مشترک استفاده نمود.

4 . ترانس یا دستگاه تغذیه کنترل مرکزی

ترانس آیفون تصویری جهت تبدیل ولتاژ 220 ولت برق شهر به 12 ولت با استفاده از ترانسفورماتور کاهنده استفاده می‌شود.


برای مطالعه بیشتر = مقاله آیفون تصویری تحت شبکه چیست را مطالعه فرمایید


5 . قفل بازکن

از انواع قفل بازکن می‌توان به قفل بازکن زنجیردار، بدون زنجیر و از نوع مغزی قفل استفاده نمود.

6 . مانیتور آیفون تصویری سیماران

صفحه نمایش آیفون‌های تصویری در داخل هر واحد و در ارتفاع 145 سانتی متری از سطح زمین نصب می‌شود. جهت نصب صفحه نمایش آیفون تصویری ابتدا باید پایه آن را در ارتفاع مورد نظر نصب کرد. اجزای گوشی شامل میکروفون، بلندگو و صفحه نمایش می‌شود.

مانیتور آیفون تصویری سیماران

مراحل نصب آیفون تصویری

نصب آیفون تصویری بایستی از طریق یک فرد ماهر و تکنسین دوره دیده که مهارت و تجربه کافی در این زمینه دارد صورت بگیرد. در ادامه این مقاله به شرح مراحل نصب آیفون تصویری خواهیم پرداخت:

مرحله ۱: جمع آوری ابزارهای مورد نیاز برای نصب و شارژ باتری

به منظور نصب آیفون تصویری سمیاران؛ نیاز به تعدادی از ابزار و آلات تخصصی کار است که از جمله این وسایل می‌توان به پیچ، پیچ گوشتی، کابل شارژ و دستورالعمل نصب برند آیفون مورد نظر اشاره کرد. پیش از اقدام برای نصب همه این وسایل و ابزارآلات را تهیه کنید تا در حین کار به مشکل برنخورده و با سرعت و آرامش کار را پیش ببرید.

سپس ضمن خارج کردن آیفون تصویری از داخل باکس؛ باتری آن‌را پیدا کرده و از طریق کابل شارژ موجود آن را به پریز برق وصل نمایید. در صورتی که چراغ‌های سبز و قرمز روی آیفون روشن شدند؛ به این معنی است که باتری در حال شارژ شدن است. مدت زمان شارژ شدن کمی طولانی است و صبوری شما را می‌طلبد؛ زیرا ممکن است حدود ۶-۴ ساعت زمان بگیرد. زمانی‌که باتری کاملا شارژ شود چراغ قرمز خاموش شده و فقط چراغ سبز روشن خواهد ماند که نشان دهنده این است که می‌توانید کار را شروع نمایید و بقیه اقدامات را مرحله به مرحله پیش ببرید.

مرحله ۲: مرحله اتصال به اینترنت

آیفون‌های تصویری امروزی هوشمند بوده و قابلیت اتصال به تلفن همراه را دارند؛ این قابلیت این امکان را به شما می‌دهد که در مواقع خروج از منزل؛ اگر افرادی به درب منزل شما مراجعه کردند بتوانید آن‌ها را از طریق گوشی خود ببینید و حتی قادر خواهید بود از راه دور درب منزل را برای آن‌ها باز کنید. اگر آیفون تصویری شما به این قابلیت مجهز باشد؛ لازم است در ابتدای کار نرم‌افزار مربوط به آن را بارگیری کرده و سپس با دنبال کردن دستور العمل‌های روی صفحه نصب آیفون تصویری سیماران؛ دستگاه خود را به شبکه WIFI خانگی خود متصل نمایید.

در این‌جا لازم است به نکته مهمی توجه داشته باشید که در صورتی‌که زنگ درب خود را قبل از نصب به WIFI متصل می‌کنید؛ بهتر است که تنظیمات WIFI را با زنگ درب نزدیک به محل نصب نهایی آن انجام دهید. در صورت انجام این کار متوجه خواهید شد که آیا در آن قسمت سیگنال WIFI وجود دارد یا خیر؛ اگر متوجه شدید که سیگنال ضعیف است؛ می‌توانید با قرار دادن یک افزونه WIFI پلاگین بین روتر و درب ورودی سیگنال را افزایش دهید.

مرحله ۳: خاموش کردن برق و جدا کردن تمام سیستم‌های قدیمی

در این مرحله از نصب آیفون تصویری سیماران؛ بایستی به محل قرارگیری فیوز ساختمان خود مراجعه کرده و زنگ خانه را خاموش نمایید. این امر بسیار مهم است زیرا در صورت وجود جریان برق در سیم‌ها دچار برق گرفتگی خواهید شد. پس نکته مهم این است که اتصال برق را قطع کنید؛ سپس با استفاده از یک پیچ گوشتی؛ پیچ‌های آیفون را باز کرده و محل را برای نصب آیفون تصویری جدید آماده کنید.

زنگ درب قدیمی را از دیوار باز کرده و خارج نمایید و دو سیم برق را در معرض دید قرار دهید. توجه داشته باشید که سیم‌های زنگ درب بایستی به دور پیچ‌های داخلی زنگ درب پیچیده شوند؛ از این رو مراقب این قسمت باشید؛ زیرا نباید با کشیدن بیش از حد به این سیم‌ها آسیب بزنید؛ در این هنگام پیچ‌ها را شل کنید تا سیم‌ها جدا گردند و زنگ درب قدیمی قابل جداسازی و برداشتن شود؛ در این‌جا می‌توانید زنگ درب قدیمی را کامل جداسازی نمایید.

مرحله ۴: مرحله جاسازی براکت نصب و سیم‌های آیفون

در این مرحله؛ لازم است محل نصب آن‌را در دیوار مشخص کنید یعنی حفره‌ای به اندازه دستگاه در داخل دیوار ایجاد کنید. سپس آیفون تصویری خود را در بالای حفره موجود نگاه داشته و تصویر را در تلفن خود بررسی کنید که آیا زاویه مورد نظر خود را دریافت می‌دارید یا خیر. هنگامی که جای محل مورد نظر قطعی شد؛ برای اطمینان از صاف بودن براکت نصب؛ از ابزار سطح موجود استفاده کنید و با استفاده از مداد محل سوراخ‌های پیچ جدید را مشخص کنید. پایه زاویه دار را از طریق پیچاندن آن به دیوار وصل کرده و سپس براکت نصب را به آن وصل کنید.

در غیر این صورت، براکت نصب را مستقیماً به دیوار از سوراخ باقی مانده از زنگ درب قدیمی خود پیچ کنید تا سیم کشی از سوراخ براکت عبور کند. در این مرحله توجه داشته باشید که اگر آیفون تصویری خود را روی آجر یا گچ نصب می‌کنید، برای سوراخ کردن محل لنگرهای پلاستیکی کوچک که به منظور نگه داشتن پیچ‌ها استفاده می‌شوند، باید از بیت سنگ تراشی موجود استفاده کنید. سپس پس از سوراخ کردن محل‌هایی که مشخص کرده اید، لنگرها را به داخل دیوار فشار دهید، براکت نصب را در بالای آن‌ها قرار دهید و سپس پیچ‌های براکت نصب را در لنگرها پیچ کنید. اگر سایدینگ چوبی یا وینیل دارید، نگران استفاده از لنگرها نباشید.

سیم بندی آیفون تصویری سیماران

مرحله ۵: وصل سیم‌های آیفون و بازیابی برق

اگر قصد شما این است که مدار خود را به صدای زنگ درب خانه خود متصل کنید؛ تا از این طریق عمر باتری آن نیز طولانی شود یا از طریق فشار دکمه زنگ؛ می‌توانید این دو سیم زنگ در را به مدار خود وصل کنید. اگر زنگ در کاملا بی‌سیم می‌خواهید؛ بایستی از این قسمت صرف نظر کنید. ابتدا دو پیچ روی براکت نصب را که مستقیماً بالای سوراخ محل اتصال سیم از دیوار شما قرار دارد، باز کنید.

سپس سیم‌ها را بردارید و یکی را به دور هر پیچ بپیچید. در صورت نیاز پیچ‌ها را به آرامی محکم کنید. سپس سوئیچ قطع کننده را دوباره فعال کنید. اگر حلقه آیفون تصویری خود را به سیم زنگ داخلی وصل کرده اید، صفحه جلوی آن را بردارید و مطمئن شوید که اتصالات شما ایمن است. در مرحله بعدی می‌توانید با استفاده از انتهای کوچک پیچ گوشتی موجود، دو پیچ امنیتی موجود را به قسمت زیرین بچرخانید. نصب آیفون تصویری سیماران شما به پایان رسیده است.

در پایان از نرم‌افزار آیفون خود در گوشی برای تنظیم ویژگی‌های مورد نظر، تنظیمات تشخیص حرکات و قابلیت دید در شب، انتخاب انواع اعلان‌های مورد نظر و انتخاب محل‌ها یا امکان دید دوربین خود استفاده کنید.

سیم بندی آیفون تصویری سیماران

در ادامه سه مرحله برای نصب آیفون را به تفکیک توضیح داده‌ایم:

نصب پنل

پس از اینکه محل نصب پنل آیفون و گوشی مشخص شد، باید کابل به متراژ مناسب تهیه شود. کابل مورد نیاز در نصب آیفون‌ها به صورت کابل‌های زوج می‌باشد، مثلا کابل چهار زوج در آیفون‌هایی که برای یک طبقه نصب می‌شوند.

چهار سیم به قطر معمولا 0.75 داخل کابل وجود دارد. این چهار سیم را مطابق با شکل و به نحوی که شرکت سازنده‌ی آیفون سیماران به صورت راهنمای مداری در داخل بسته‌ی محتوی آیفون قرار می‌دهد، بین پنل و گوشی متصل می‌کنیم. سپس درب بازکن آیفون را بر روی درب مورد نظر نصب می‌کنیم.

نکته : یکی از نکات مهم در نحوه‌ی نصب آیفون تصویری یا صوتی، نصب درست و دقیق درب بازکن می‌باشد. چرا که اگر این کار به درستی صورت نگیرد، پس از اتمام کار، با اینکه کلید درب بازکن عمل خواهد کرد، ولی درب بازکن توانایی باز کردن زبانه‌ی در را نخواهد داشت.

نصب ترانس

بعد از نصب کردن درب بازکن، ترانس را در محلی مناسب و به دور از رطوبت و برف و باران نصب می‌کنیم. ترانس به عنوان تغذیه‌ی مدار آیفون تصویری، وظیفه‌ی تبدیل برق شهری به جریان دارای 12 تا 24 ولت را برای پنل و درب بازکن خواهد داشت. برای نصب ترانس، سیم‌های ورودی برق را به ورودی ترانس متصل می‌کنیم و خروجی‌های آن را نیز مطابق شکل بالا به درب بازکن و پنل وصل می‌کنیم.

سیم کشی آیفون تصویری

تست عملکرد آیفون تصویری

با انجام مراحل‌ بالا، نحوه نصب آیفون تصویری کامل شده و در نهایت باید صحت عملکرد آیفون را تست کنیم. برای تست آیفون تصویری، کیفیت صدا، تصویر و باز شدن در توسط آیفون را ارزیابی می‌کنیم.

به یاد داشته باشید که راهنمای موجود در بسته‌ی آیفون، که معمولا اکثر شرکت‌های سازنده آن را در داخل بسته قرار می‌دهند، مناسب‌ترین راهنما برای نحوه نصب ایفون تصویری می‌باشد.

شناسایی سیم‌های اتصال آیفون تصویری سیماران

اتصالات پنل:

1 . سیم رنگ سبز : انتقال صدا، فرمان زنگ به مانيتور و فرمان درب بازكن به پنل

2 . سیم رنگ بنفش : اتصال منفي

3 . سیم رنگ قرمز : اتصال مثبت جهت تغذيه پنل

4 . سیم رنگ قهوه‌اي : سيگنال تصويرس

5 . + و _ ) سیم رنگ زرد و آبي : تغذيه 12 ولتي مدار صوت و دوربين

6 . سیم رنگ مشكي : سر مشترك شاسي هاي زنگ : Call

7 . خروجي جهت باز كردن قفل : L و 2 L1

اتصالات مانيتور:

1 . سیم رنگ قرمز : انتقال صدا، فرمان زنگ به مانيتور و فرمان درب بازكن به پنل

2 . سیم رنگ آبي : اتصال منفي

3 . سیم رنگ زرد : اتصال مثبت جهت تغذيه پنل

4 . سیم رنگ سفيد : سيگنال تصوير

5 . سیم رنگ قهوه‌اي : سيم زنگ ( در مانيتورهاي مجهز به سوئيچر داخلي)

سخن نهایی

در این مطلب از مجله دیجی سیماران به موضوع آموزش نصب آیفون تصویری پرداختیم. سعی کردیم تمام سوالات شما را در این زمینه پاسخ بدهیم. گونه سوال در زمینه نصب آیفون تصویری داشتید، در زیر این مطلب با ما به اشتراک بگذارید. کارشناسان دیجی سیماران در اولین فرصت به سوالات شما پاسخ می‌دهند.

بروزرسانی در تاریخ 1402/01/06

دیدگاهی در مورد “نصب آیفون تصویری سیماران

  1. حسین اکبری گفت:

    سلام. نیروی برقکار هم دارید؟

    1. simaranlog گفت:

      سلام خیر با فروش محصولات سیماران در خدمتتون هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *