وبلاگ

صفحه نمایش TFT

صفحه نمایش TFT

زمانی که صحبت از آیفون‌های تصویری و مانیتورهای حفاظتی می‌شود، اولین موضوعی که اهمیت دارد، کیفیت صفحه نمایش این وسایل است. بیشتر آیفون‌ها در گذشته دارای صفحه نمایش LCD بودند، اما امروزه از فناوری‌های جدیدتری همچون صفحه نمایش TFT استفاده می‌شود. TFT نسخه پیشرفته LCD است که در عین حال هزینه تولید کمتر اما کنتراست بالاتری دارد. آیفون تصویری سیماران جدا از اینکه از این صفحه نمایش در ساخت آن استفاده شده است، بلکه به‌روزترین تکنولوژی‌ها در ساخت آن بکار رفته است. TFT مخفف Thin film transistor (یعنی ترانزیستور لایه نازک) است که در عملکرد آن از ماتریس فعال استفاده می‌شود. این بدین معناست که در ساختار صفحه نمایش، هر پیکسل به صورت مجزا، متصل به یک ترانزیستور و خازن است. این موضوع باعث می‌شود که کیفیت صفحه نمایش TFT بهتر و واضح‌تر شود.

صفحه نمایش TFT

مزیت دیگری که این صفحه نمایش نسبت به LCD و دیگر انواع صفحه نمایش دارد، هزینه پایین‌تر آن است که مسلما بر روی هزینه نهایی محصول نیز تاثیر می‌گذارد. یعنی مانیتور تصویری که شما از نمایندگی سیماران تهیه می‌کنید، در مقایسه با سایر آیفون‌ها، قیمت نسبتا کمتری دارد. از دیگر مزایای مانیتورهای دارای فناوری TFT، سرعت شارژ بالای آن‌هاست. از آنجایی که هر پیکسل به یک ترانزیستور جدا متصل است، ترانزیستورها بسیار کوچک هستند. در نتیجه مقدار شارژی که برای کنترل‌شان موردنیاز است کم خواهد بود. این ویژگی باعث می‌شود که مانیتورهای دارای صفحه نمایش TFT به سرعت شارژ شوند. صفحات نمایش LCD دارای ماتریس غیر فعالند و نمی‌توانند سرعت خوبی هماهنگ با تصاویر متحرک داشته باشند. در حالی که نمایشگرهای TFT این مشکل را در آیفون‌ها و مانیتورهای تصویری حل کرده‌اند.

 

مزایای مانیتورهای TFT

برخی از مزایای نمایشگرهای TFT در عنوان بالا گفته شده، اما هنوز تمامی مزایای این نمایشگرها گفته نشده است. اکنون می‌خواهیم کامل‌تر و با جزئیات به هر یک از مزایای TFT بپردازیم.

مزایای مانیتورهای TFT

1. کنتراست، کیفیت تصویر و رزولوشن بالاتر

 از آنجایی که هر پیکسل یک ترانزیستور جداگانه دارد و تعداد بسیاری پیکسل کنار یکدیگر قرار می‌گیرند تا آنچه شما می‌بینید ساخته شود، مسلما نتیجه آن کیفیت بالاتر و بهتر در مقایسه با نمایشگرهای LCD است. برای مثال یک مانیتور ۱۷ اینچ TFT را در نظر بگیرید. این مانتیور چیزی حدود ۱.۳ میلیون پیکسل و دقیقا به همین اندازه ترانزیستور دارد. ترانزیستورها به واسطه جریان الکتریکی فعال می‌شوند و از آنجایی که هر ترانزیستور مستقیما با یک پیکسل ارتباط دارد، در آخر همگی این ترانزیستورها تصویری بی‌عیب و نقص را نمایش می‌دهند. در آخر تمام این پروسه‌ای که طی می‌شود دست به دست هم می‌دهد تا تصویر با کیفیت، کنتراست و رزولوشن درجه یک بر روی صفحه نمایش ظاهر شود. به همین دلیل از این صفحه نمایش می‎‌توان برای مواردی از قبیل ساخت مانیتورها و آیفون‌های تصویری با روشنایی واضح استفاده کرد.

2. عمر طولانی صفحه نمایش TFT

به دلیل ساختار و پیکربندی خاص نمایشگرهای TFT، عمر این صفحات نمایشی نسبت به سایر نمایگشرهای LED و LCD بیشتر است. هر چند نحوه استفاده و برخی عوامل ممکن است بر عمر دستگاه اثر بگذارند، اما با این حال این صفحات در بیشتر مواقع عمر قابل توجهی دارند. تنها چیزی که ممکن است عمر این دستگاه را کوتاه‌تر کند، ایجاد اختلال در عملکرد دستگاه است. گاهی ممکن است مشکلی در صفحه نمایش ایجاد شود که افراد خواسته یا ناخواسته به دلیل وارد نبودن به سیستم فنی دستگاه، موجب ایجاد اختلال در عملکرد آن می‌شوند. این ایجاد اختلال گاهی اوقات می‌تواند ضررهای جبران ناپذیری را به دستگاه وارد کند. بنابراین پیشنهاد می‎کنیم در صورت بروز مشکل، حتما به یک متخصص مراجعه کنید یا با کارشناسان سیماران تماس بگیرید تا راهنمایی‌تان کنند.

3. هزینه مناسب‎تر نسبت به سایر نمایشگرها

یکی از مزایای صفحات نمایش TFT، هزینه مناسب این نمایشگرها نسبت به LCD و LED است. با اینکه پیکربندی این محصولات، دقیق‌تر و جزئی‌تر است و باید افزایش قیمت داشته باشد، اما موضوع برعکس است. این ویژگی در کنار خصوصیت عمر طولانی محصولات باعث می‌شوند تا مانیتورها و آیفون‌های تصویری دارای صفحه نمایش TFT بهترین انتخاب ممکن شوند. زیرا هم به لحاظ هزینه برای شما به صرفه هستند، هم کیفیت و کنتراست بالاتری نسبت به سایر نمایشگرها دارند و هم اینکه دارای طول عمر بیشتری هستند. در صورتی که اختلال یا مشکلی در سیستم عملکردی این محصولات بوجود نیاید، تا سال‌ها می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. به همین دلیل است که امروزه در اکثر محصولات تصویری مانند آیفون، موبایل، لپتاپ و… از این صفحه نمایش استفاده می‌شود.

صفحه نمایش TFT و مانیتورهای سیماران

4. سرعت شارژ بالا

یکی از دغدغه‌هایی که درباره مانیتورهای تصویری وجود دارد این است که سرعت شارژ نسبتا پایینی دارند. مانیتورهای تصویری سیماران با بکارگیری از فناوری TFT این مشکل را حل کرده‌اند. همانطور که گفتیم در ساختار این نمایشگرها، هر ترانزیستور به یک پیکسل مجزا وصل است. در نتیجه اندازه هر ترانزیستور بسیار کوچک خواهد بود و مسلما مقدار شارژ بسیار کمتری نیاز خواهد داشت. در نتیجه باعث می‌شود که شارژ شدن مانیتور زمان زیادی را نگیرد و به سرعت این عمل انجام شود. از طرفی خیالتان هم راحت است که این شارژ مستقیما به ترانزیستورها منتقل می‌شود و باتری درون دستگاه وجود ندارد که بخواهد عمر کوتاه و مشخصی داشته باشد. زیرا همانطور که می‌دانید، وجود باتری می‌تواند از طول عمر دستگاه کمتر کند زیرا هر باتری طول عمر مشخصی دارد اما با وجود چنین ساختاری دیگر این اتفاق نخواهد افتاد.

5. سرعت هماهنگی بالا با تصاویر متحرک

از دیگر مزایایی که ساختار منحصربفرد صفحه نمایش TFT با خود به همراه دارد، سرعت ردیابی و هماهنگی بالا با تصاویر متحرک است. در صفحات نمایشگر LCD هماهنگی با تصاویر متحرک سریع اتفاق نمی‌افتد و معمولا به دلیل کیفیت تصویر پایین‌تر، قادر به شناسایی تصاویر متحرک در آیفون تصویری نخواهید بود. اما این در حالیست که به دلیل وجود ترانزیستور و ماتریس فعال در صفحات نمایش TFT قابلیت هماهنگی با تصاویر متحرک در آیفون‌ها و مانیتورهای تصویری وجود دارد. اگر بخواهیم مثالی بزنیم که بهتر متوجه شوید، باید بگوییم که در مانیتورهای دارای صفحه نمایش LCD زمانی که موس را روی صفحه می‌کشیدید، ممکن بود نشانگر موس وسط صفحه ناپدید شود.

اما در مانیتورهای TFT چنین اتفاقی نمی‌افتد، چون نمایشگر می‌تواند موس را ردیابی کند. نتیجه این ویژگی نمایشگری است که می‌تواند برای بازی، تماشای ویدیو و… استفاده شود. به همین دلیل است که از این نمایشگر به جز در آیفون‌های تصویری، در صفحه موبایل، لپتاپ، تبلت و… نیز استفاده می‌شود.

6. کمتر موجب خستگی چشم می‌شوند

از مزایای دیگر صفحه نمایش TFT این است که چشم را کمتر اذیت می‌کنند. در واقع اگر به مدت طولانی با مانیتورهای دارای نمایشگر TFT کار کنید، چشم‌تان کمتر خسته می‌شود. از آنجایی که رزولوشن این نمایشگرها بهتر است، فشار کمتری به چشم وارد می‌کند. نمایشگرهای TFT برای استفاده در خودروها نیز سازگار هستند. از آنجایی که فشار کمتری به چشم وارد می‌کنند، میتوان از مانیتورهای TFT سیماران برای مشاهده فیلم هم استفاده کرد. خصوصا زمانی که به سفر می‌روید و طولانی بودن راه خسته‌تان می‌کند، می‌توانید بخشی از زمان خود را فیلم دیدن بگذرانید.

7. حداقل مصرف انرژی

صفحه نمایش TFT با اینکه سرعت شارژ بالایی دارد، میزان انرژی مصرفی آن پایین است. در واقع پس از اینکه شارژ محصول کامل شود، برای مدت طولانی مانیتورتان شارژ خواهد داشت. دلیل این موضوع نیز به ساختار محصول برمی‌گردد. از آنجایی که هر ترانزیستور اندازه کوچکی دارد و سریع شارژ می‌شود، میزان انرژی که مصرف می‌کند پایین است. در واقع اگر قرار بود ترانزیستورها همانقدر که سریع شارژ می‌شوند، به سرعت نیز شارژ از دست بدهند، کارایی محصول به شدت افت می‌کرد. اما از آنجایی که در کنار ترانزیستورها یک خازن کوچک نیز قرار دارد، وظیفه این خازن ذخیره انرژی است تا این انرژی تا حداکثر زمانی که امکان دارد، باقی بماند. در واقع ساختار صفحه نمایش TFT به گونه‌ای طراحی شده است که اجزاء برای عملکرد خود حداقل مقدار انرژی را مصرف می‌کنند.

8. کاربرد چند جانبه صفحه نمایش TFT

امروزه استفاده از نمایشگرهای TFT با توجه به ویژگی‌ها و مزایایی که نسبت به صفحات نمایش LCD و LED دارند، در گوشی، لپتاپ و… نیز افزایش یافته است. درست است که هنوز تعداد زیادی از وسایل الکترونیکی ساخته شده دارای نمایشگرهای LCD و LED هستند، اما با توجه به ویژگی‌های صفحات TFT استفاده از آن‌ها در وسایل الکترونیکی دیگر نیز رواج یافته است. هدف از معرفی مزایای صفحه نمایش TFT این بود که بدانید چرا نمایندگی سیماران از نمایشگرهای TFT در ساخت محصولات خود استفاده می‌کند. در آخر می‌خواهیم به مقایسه دو صفحه نمایش TFT و Ips بپردازیم. نمایشگرهای Ips نیز یکی از فناوری‌های جدید در حوزه محصولات الکترونیکی هستند.

تفاوت صفحه نمایش TFT و Ips

تفاوت صفحه نمایش TFT و Ips

Ips فناوری ارتقا یافته TFT است. در واقع اگر بخواهیم یک تقسیم‌بندی داشته باشیم، TFT نسخته ارتقاء یافته LCD و Ips نسخه ارتقاء یافته TFT است. با اینکه TFT مزایای زیادی دارد و در بسیاری از وسایل الکترونیکی خصوصا آیفون و مانیتورهای تصویری استفاده می‌شوند، اما یک ایراد دارند. ایراد صفحه تمایش TFT این است که زاویه دید کمتری دارد. این بدین معناست که اگر بخواهید با این صفحه نمایش فیلم تماشا کنید، باید حتما در جلوی آن بنشینید و اگر از کنار به صفحه نمایش نگاه کنید با مشکل ندیدن واضح تصویر و ترکیب رنگ مواجه می‌شوید. منتهی این ایراد در وسایل الکترونیکی دیگر مانند آیفون تصویری یا مانیتور مشکل ایجاد نمی‌کند، زیرا کارایی این دو محصول متفاوت از لپتاپ، تبلت و… است. صفحه نمایش Ips مشکل زاویه دید نمایشگرهای TFT را حل کرده است.

به جز این موضوع، تفاوت دیگری که Ips و TFT دارند در سرعت پاسخ و هماهنگی آن‌هاست. از آنجایی که Ips فناوری ارتقاء یافته محسوب می‌شود، سرعت هماهنگی آن تا حدودی از TFT بیشتر است. به جز این موضوع، این دو صفحه نمایش تفاوت دیگری با یکدیگر ندارند. وجود این تفاوت‌ها باعث نمی‌شود که فناوری TFT دیگر کاربردی در صنعت وسایل الکترونیکی نداشته باشد. بلکه تمامی مزایایی که صفحه نمایش TFT داراست را Ips ندارد، هر چند نسخه ارتقاء یافته این محصول است. صفحه نمایش TFT محصولی است که در عین داشتن کیفیت و رزولوشن بالا، قیمت مناسبی دارد و همین ویژگی آن را از سایر نمایشگرها متمایز می‌کند.

تاریخ انتشار 1402/01/29

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *